Preview

Scientific and Technical Libraries

Advanced search

The cognitive environment of modern scientific libraries: The concept and structure

https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-7-3-15

Abstract

The relevance of the cognitive approach to the libraries and bibliography in the period of the society transformation from the information to the cognitive one is substantiated. Several trends in Russian and foreign studies of cognitive aspects of academic libraries activities are identified. The structure of library cognitive activities, their subjects and objects, processes, instruments and results are described. For the first time, based on the concept of cognitive activities, the author introduces the concept of the scientific library cognitive environment that is defined as an anthropogenic component of the library’s information space where cognitive objects and subjects are interacting and self-organizing being supported by cognitive infrastructure and related to information retrieval and processing, knowledge storage and preservation. The structure of the scientific library cognitive environment is defined based on the system of knowledge processes transformation; the environment components are intended for nonverbal transmission of implicit knowledge; conversion of implicit knowledge into explicit knowledge; distribution of bibliographic products; translation of explicit knowledge into the implicit form. The content and instrumental components of the cognitive environment are specified on account of cognitive objects. Specific features of the components are described. The author argues that there is the demand for developing librarian’s cognitive communications within the evolving scientific library cognitive environment and integration of librarians, being cognitive objects themselves, into the information technological Internet space. The article is sponsored by the RF Government (Order № 211 of March 16, 2013), Agreement № 02.А03.21.0011).

About the Author

Lyudmila Astakhova
South Ural State University, Chelyabinsk, Russia
Russian Federation


References

1. К обществам знания. Всемирный доклад ЮНЕСКО. - Париж : Изд-во ЮНЕСКО, 2005. - Режим доступа: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843r.pdf

2. Зубов Ю. С. Библиография как система свернутого знания // Теорет.-методолог. проблемы соврем. советс. библиографоведения. - Москва,1981. - Вып. 47. - С. 23-40

3. Фокеев В. А. Природа библиографического знания. - Москва, 1995. - 352 с

4. Астахова Л. В. Библиография как научный феномен. - Москва, 1997. - 338 с

5. Леонов В. П. Библиограф: профессия «переживает» парадигму [Электронный ресурс] / В. П. Леонов // Библиотеки национальных академий наук: проблемы функционирования, тенденции развития : науч.-практ. и теорет. сб. - Электрон. дан. (1 файл). - Киев, 2005. - Вып. 3. - Режим доступа: http://www.nbuv.gov.ua/articles/2005/05lvpppp.html. - Загл. с экрана

6. Крымская А. Хронологическая шкала основных событий в развитии концепции «управления знаниями» за рубежом и в России [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.kmtec.ru/publications/library/select/chron_km.shtml

7. Тикунова И. П. Концептуальная модель современной библиотеки: социально-философский анализ : дис. ... канд. филос. наук. - Архангельск, 2007. - 129 с

8. Saunders L. Academic Libraries' Strategic Plans: Top Trends and Under-Recognized Areas // Journal of academic librarianship. - 2015. - Vol. 41. - № 3. - P. 285-291

9. Mihaljevic J. The new competency profile of academic libraries in the function of evaluation of scientific productivity // Ekonomski vjesnik. - 2015. - Vol. 28. - № 2. - P. 535-549

10. Kumar B. Academic Library in Transition from Library as a Place to Library as a Learning Centre: A Case Study of Indian Institutes of Management // Desidoc journal of library & information technology. - 2015. - Vol. 35. - № 3. - P. 169-176

11. Астахова Л. В. Когнитивно-информационная деятельность личности в обществе знания // Науч.-техн. информ. Сер. 1: Орг. и методика информ. работы. - 2016. - № 12. - С. 1-6

12. Дмитриева Е. Н. Смысловая основа когнитивной деятельности личности в обучении: философский аспект // Вестн. Нижегор. гос. лингвист. ун-та им. Н. А. Добролюбова. - 2008. - № 3. - С. 100-110

13. Меськов В. С., Мамченко А. А. Цикл трансформации когнитивного субъекта. Субъект, среда, контент // Вопр. философии. - 2010. - № 10. - С. 67-80

14. Сергеев С. Ф. Образовательные среды в постнеклассических представлениях когнитивной педагогики // Открытое образование. - 2012. - № 1. - С. 90-99

15. Меськов В. С., Мамченко А. А. Образование для обществ знания: постнеклассическая модель образовательных процессов // Ценности и смыслы. - 2010. - № 2 (5). - С. 17-49

16. Нонака И., Такеучи X. Компания - создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах. - Москва : Олимп-Бизнес. - 2003. - 320 с

17. Широнин В. М. Когнитивная среда и институциональное развитие. - Санкт-Петербург : Изд-во СПбГЭУ, 2013. - 264 с

18. Ellis C., Johnson F., Rowley J. Promoting information literacy: perspectives from UK universities // Library hi tech. - 2017. - Vol. 35. - № 1. - P. 53-70


Review

For citations:


Astakhova L. The cognitive environment of modern scientific libraries: The concept and structure. Scientific and Technical Libraries. 2018;(7):3-15. (In Russ.) https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-7-3-15

Views: 537


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1027-3689 (Print)
ISSN 2686-8601 (Online)