Preview

Scientific and Technical Libraries

Advanced search

The current state and prospects of library and information education in the Republic of Cameroon

https://doi.org/10.33186/1027-3689-2017-6-63-71

Abstract

The article is devoted to the goals and objectives of the national development of the concept of professional library education, reflecting the reform on the basic ideas of library and information education. It proposes priority solutions to support legal fields in libraries of the country. It highlights prospective directions to organize the system of professional training of library staff. From this analysis and international experience the author express the need for international norms and standardization of professional library and information education.

About the Author

Jeremie Zemengue
Advanced School of Mass Communication (ASMAC) of the University of Yaounde II, Yaounde
Cameroon


References

1. Гендина Н. И. Высшая библиотечная школа в контексте новой парадигмы образования / Н. И. Гендина // Науч. и техн. б-ки. - 2000. - № 4. - С. 20-28

2. Земенге Ж. Библиотечное дело в Камеруне: состояние и проблемы / Ж. Земенге // Бiблiятэкi i музеi ў сiстэме iнавацыйнай дзейнасцi : матэрыялы мiжнарод. навук.-практ. канф., Мiнск, 21-22 кастр. 2009 г. / Беларус. дзярж. ун-т культуры i мастацтваў ; [рэдкал.: С. В. Зыгмантовiч (адк. рэд.) i iнш.]. - Мiнск, 2010. - С. 110-114

3. Земенге Ж. Перспективы совершенствования системы библиотечного образования в Республике Камерун / Ж. Земенге // Адукацыя i выхаванне. - 2011. - № 12. - С. 62-66

4. Земенге Ж. Подготовка библиотечных кадров в Республике Камерун / Ж. Земенге // Культура ва ўмовах глабалiзацыi: тэарэтычныя i метадалагiчныя праблемы : матэрыялы навук. канф. праф.-выклад. складу, Мiнск, 25-26 лiст. 2009 г. / Бел. дзярж. ун-т культуры i мастацтваў; [рэдкал.: Б. У. Святлоў (адк. рэд.) i iнш]. - Минск, 2010. - С. 213-218

5. Земенге Ж. Правовое поле библиотечного образования Республики Камерун: проблемы и перспективы / Ж. Земенге // Библ. дело. - 2011. - № 3 (141) 11. - С. 25-27

6. Каптерев А. И. Основные положения профессионализации библиотечных специалистов / А. И. Каптерев // Современные проблемы подготовки кадров в вузе культуры : сб. материалов к обсуждению на науч.-метод. конф. проф.-преподават. состава МГИК, Москва, 1-2 июня 1993 г. / Моск. гос. ин-т культуры. - Москва, 1993. - Ч. 1. - С. 25-27

7. Кузнецова Т. Я. Библиотечные кадры сегодня и завтра: пути решения проблемы кадров, которые «решают всё» / Т. Я. Кузнецова // Науч. и техн. б-ки. - 2009. - № 3. - С. 7-12

8. Мазурицкий А. М. Современные проблемы подготовки библиотечно-библиографических кадров в вузах культуры / А. М. Мазурицкий // Там же. - 2000. - № 4. - С. 17-19

9. Мотульский Р. С. Библиотечное образование в Республике Беларусь / Р. С. Мотульский // Перспективы и направления развития библ.-информ. образования Республики Беларусь в контексте общемировых тенденций : материалы междунар. семинара, Минск, 29-31 окт. 1997 г. / Бел. гос. ун-т культуры. - Минск, 1998. - С. 68-79

10. Соколов А. В. Доживём до воскресения. (Перспективы библиотечной профессии в XXI веке) / А. В. Соколов // Науч. и техн. б-ки. - 2003. - № 5. - С. 5-24

11. Столяров Ю. Н. Профессия библиотекаря. Почему её выбирают? // Столяров Ю. Н. Библиотековедение. Избранное. 1960-2000 годы / Ю. Н. Столяров. - Москва : Пашков дом, 2001. - С. 452-473

12. Сукиасян Э. Р. Библиотечное образование: традиции и современность / Э. Р. Сукиасян // Информ. бюл. РБА. - 2002. - № 22. - С. 155-160

13. Шлыкова О. В. Библиотечно-информационное образование в России / О. В. Шлыкова // Науч. и техн. б-ки. - 2000. - № 4. - С. 5-10

14. Яцэвiч М. А. Вышэйшая бiблiятэчная адукацыя ў Беларусi: традыцыi i навацыi / М. А. Яцэвiч // Бiблiятэчны свет. - 2009. - № 3. - С. 7-11


Review

For citations:


Zemengue J. The current state and prospects of library and information education in the Republic of Cameroon. Scientific and Technical Libraries. 2017;(6):63-71. (In Russ.) https://doi.org/10.33186/1027-3689-2017-6-63-71

Views: 469


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1027-3689 (Print)
ISSN 2686-8601 (Online)