Preview

Scientific and Technical Libraries

Advanced search

Networking as the basic factor of library education innovative development

https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-4-84-97

Abstract

The libraries’ functional objectives in the epoch of digital technologies and knowledge society are examined, along with the role of librarians of the new generation in increasing social status and relevance of the libraries. The author introduces the professional model of modern library professional and substantiates the necessity for innovative transformation of library education. She argues that networking makes an efficient organizational and technological instrument in the higher quality education process. The networking resource units are defined, namely - personnel, learning and teaching, information, logistical, and social resources, - as well as the basic networking principles: voluntariness, coordination, reciprocity, shared responsibility for the final result. The experience of networking in implementing large-scale education projects in advanced training and professional retraining is discussed. The author argues that the advanced professional library information education makes the most efficient application for the networking principles. The author concludes that networking cooperation as the innovative technology in advanced professional training facilitates building professional competences of the new generation of librarians who are to contribute to increasing libraries’ social status in the digital epoch.

About the Author

Tatyana Kuznetsova
APRIKT Academic Center, Moscow State Institute of Culture, Khimki, Russia
Russian Federation


References

1. Атлас новых профессий. - Режим доступа: http://www.skolkovo.ru/public//media/ documents/research/sedec/SKOLKOVO_SEDeC_Atlas.pdf

2. Жуковицкая Н. Н. Модели сетевого взаимодействия образовательных учреждений в региональной образовательной системе. - Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/ modeli-setevogo-vzaimodeystviya-obrazovatelnyh-uchrezhdeniy-v-regionalnoy-obrazovatelnoy-sisteme

3. Кастельс М. Информационная эпоха / М. Кастельс. - Москва : ГУ-ВШЭ, 2000. - 608 с

4. Кузнецова Т. Я. Библиотека в информационном обществе: онтологические основания социокультурных трансформаций / Т. Я. Кузнецова // Библиотековедение. - 2011. - № 1. - С. 28-33

5. Кузнецова Т. Я. Кадровая ситуация в российских библиотеках и пути развития профессионального потенциала отрасли / Т. Я. Кузнецова // Информ. бюл. РБА. - № 80. - Москва : Государственная публичная историческая библиотека России, 2017. - С. 132-138

6. Кузнецова Т. Я. Повышение квалификации и переподготовка - базовое звено непрерывного библиотечно-информационного образования / Кузнецова Т. Я. // Тр. СПбГИК. Т. 205 : Непрерыв. библ.-информ. образование. - Санкт-Петербург, 2015. - С. 32-37

7. Кузнецова Т. Я. Современная библиотека и будущее: точки роста / Т. Я. Кузнецова // Соврем. б-ка. - 2017. - 7. - С. 8-13

8. Моисеев Н. Н. Информационное общество как этап новейшей истории // Н. Н. Моисеев. Избр. тр. Т. 2 : Междисциплинар. исслед. глоб. проблем. - Москва : Тайдекс КО, 2003. - С. 168-177

9. Сетевое взаимодействие как условие формирования нового качества профессионального образования // Сб. материалов I Всерос. науч.-практ. конф. - Режим доступа: http://portalsga.ru/data/3296.pdf

10. Соколов А. В. Российские библиотеки в информационном обществе : профес.-мировоз. пособие / А. В. Соколов. - Москва : Литера, 2012. - 400 с

11. Шрайберг Я. Л. Библиотеки в электронной среде и вызовы современного общества. Ежегодный доклад конференции «Крым». Год 2009 // Я. Л. Шрайберг. Избр. тр. : юбил. изд. Т. 2. - Москва : ГПНТБ России, 2012. - С. 277-314

12. Шрайберг Я. Л. Интеграция библиотек в развивающееся информационное общество: что нас ждёт впереди? Ежегодный доклад конференции «Крым». Год 2012 / Я. Л. Шрайберг. - Москва : ГПНТБ России, 2012. - 62 с


Review

For citations:


Kuznetsova T. Networking as the basic factor of library education innovative development. Scientific and Technical Libraries. 2018;(4):84-97. (In Russ.) https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-4-84-97

Views: 664


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1027-3689 (Print)
ISSN 2686-8601 (Online)