Preview

Scientific and Technical Libraries

Advanced search

Library and information bachelors to be the backbone library professionals: Modern competences

https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-4-98-108

Abstract

The authors examine the approaches towards training students for the bachelor’s degree in Library Information Activities. The Federal State Education Standard-FGOS VO-3+ is discussed. Its key novelties are emphasized: academic and applied baccalaureate statuses, expanded universal cultural competences, independence of the higher education institution in making decisions on basic curriculum in the General Professional Education bachelor programs. The experience of the leading institutes of culture in structuring and detailing bachelor program is discussed. The key objectives of bachelor professional activities are seen as the basic goals of competence modeling. The authors formulate the objectives in various activities: technological; informational & analytical; pedagogical; organizational, management & project; academic and research; and methodological. Based on these objectives, they propose to formulate (related to appropriated professional standards and the Professional Standard of Library Information Specialists as soon as it is adopted - mandatory (for the whole field) and to recommend (for various profiles) enlarged integrated professional competences, and to identify indicators (knowledge, skills) to evaluate their maturity. This looks like a competence model prototype to be comprised by the Model General Education Program being projected under the standard FGOS VO-3++.

About the Authors

Vladimir Klyuev
Moscow State Institute of Culture, Moscow State Linguistic University, Moscow, Russia
Russian Federation


Karina Ivina
Moscow State Institute of Culture, Moscow, Russia
Russian Federation


References

1. Об образовании : Федеральный закон от 29 декабря 2012 года № 273 ФЗ (с изменениями и дополнениями). - Режим доступа: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70191362/

2. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 51.03.06 Библиотечно-информационная деятельность (уровень бакалавриата) : утв. приказом М-ва образования и науки РФ от 11 авг. 2016 г. № 1001. - Режим доступа: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71376524/

3. Основная профессиональная образовательная программа высшего образования. Направление подготовки 51.03.06 «Библиотечно-информационная деятельность», профиль подготовки академического бакалавриата - общий профиль, квалификация (степень) - бакалавр, форма обучения - очная, заочная / М-во культуры РФ ; Моск. гос. ин-т культуры // Б-ка и закон : журн.-справ. - 2017. - Вып. 43. - С. 185-277

4. Клюев В. К. Бакалавр библиотечно-информационной деятельности: новый этап стандартизации и методического обеспечения обучения / В. К. Клюев // Там же. - 2017. - Вып. 43. - С. 181-184

5. Клюев В. К. Библиотечное образование: мы идём «своим путём» : интервью / В. К. Клюев // Унив. кн. - 2017. - № 6. - С. 76-80

6. Клюев В. К. Модернизация государственных образовательных стандартов и трансформация модели отраслевого обучения: российский опыт / В. К. Клюев // Вестн. Библ. ассамблеи Евразии. - 2017. - № 1. - С. 27-29

7. Клюев В. К. Обучение библиотечно-информационных специалистов: что есть и что будет / В. К. Клюев // Библиогр. и книговедение. - 2016. - № 4. - С. 93-96

8. Клюев В. К. Современное библиотечное образование: реформы продолжаются / В. К. Клюев // Науч. и техн. б-ки. - 2017. - № 4. - С. 77-85


Review

For citations:


Klyuev V., Ivina K. Library and information bachelors to be the backbone library professionals: Modern competences. Scientific and Technical Libraries. 2018;(4):98-108. (In Russ.) https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-4-98-108

Views: 474


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1027-3689 (Print)
ISSN 2686-8601 (Online)