Preview

Scientific and Technical Libraries

Advanced search

Using ILS to monitor data on curriculum support in higher education institutions

https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-4-60-71

Abstract

The author describes the functional features of “Book availability” module (based on the example of Ruslan ILS) providing library information support of education process in the higher education institutions according to effective education standards and regulations of the learning aids collection development/ She examines the benefits of the digital book sufficiency catalog as compared to its printed version. Due to IT application, the labor time expenditures decrease, less efforts of library staff are required, information delivery is more time-efficient and accurate, errors on the output reports are eliminated. The functionality of the “Book availability” module enables to generate reports with defined characteristics. The list of additional reports that can be efficiently used to monitor data on curriculum support at the higher education institutions is given. The author concludes that the digital book availability catalog is an important and flexible instrument to add, edit and deliver data on the availability of learning aids to support basic curricula; in user services it functions as a reference aid, as it comprises reference books on curriculum and education processes.

About the Author

Tatyana Abdulaeva
Scientific Library, Peter the Great Voronezh State Agricultural University, Voronezh, Russia
Russian Federation


References

1. О признании утратившими силу некоторых приказов Министерства образования РФ и Министерства образования и науки РФ, касающихся формирования библиотечного фонда образовательных организаций высшего образования : приказ Минобрнауки России от 26.12.2016 № 1651 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.consultant.ru/cons/cgi/ online.cgi?req=doc;base=EXP;n=677596#0

2. Об образовании в Российской Федерации : федеральный закон от 29.12.2012 № 273 - ФЗ (принят Государственной Думой 21.12.2012 г., одобрен Советом Федерации 26.12.2012 г.) [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_ 140174/

3. Федеральные государственные образовательные стандарты : справоч. информ. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_ 142304/883e4e1dc4fbb34477fc09081daa57294e292187/

4. Бочаров Б. П., Воеводина М. Ю. Автоматизированная картотека книгообеспеченности // Б-ки учеб. заведений. - 2010. - Вып. 36. - С. 81-88

5. Абдулаева Т. А. Сетевая версия АБИС внедрена: учёт книгообеспеченности учебного процесса / Т. А. Абдулаева // Б-ка. - 2013. - № 10. - С. 5-12

6. Абдулаева Т. А. Вопросы книгообеспеченности учебного процесса в вузе / Т. А. Абдулаева // Науч. и техн. б-ки. - 2014. - № 4. - С. 48-58

7. Зайцева О. Ф. Научная библиотека в информационно-образовательной среде вуза / О. Ф. Зайцева // Опыт работы Науч. б-ки, 2014 год / Воронежский государственный аграрный университет, Научная библиотека ; [редкол.: О. Ф. Зайцева (отв. ред.), Т. П. Семенова]. - Воронеж : Воронеж. гос. аграр. ун-т, 2015. - С. 4-16

8. Зайцева О. Ф. Анализ книгообеспеченности дисциплин естественно-научного и математического циклов / О. Ф. Зайцева // Опыт работы Науч. б-ки, 2012 год / Воронежский государственный аграрный университет, Научная библиотека; [редкол.: О. Ф. Зайцева (отв. ред.), Л. Н. Витоль, Т. П. Семенова]. - Воронеж : Воронеж. гос. аграр. ун-т, 2013. - С. 32-39

9. Зайцева О. Ф. Анализ использования электронных образовательных ресурсов / О. Ф. Зайцева // Опыт работы Науч. б-ки, 2015 год / Воронежский государственный аграрный университет, Научная библиотека ; [редкол.: О. Ф. Зайцева (отв. ред.), Т. П. Семенова]. - Воронеж : Воронеж. гос. аграр. ун-т, 2016. - С. 36-45

10. Зайцева О. Ф. Книгообеспеченность образовательных программ специалитета / О. Ф. Зайцева // Там же. - С. 20-27


Review

For citations:


Abdulaeva T. Using ILS to monitor data on curriculum support in higher education institutions. Scientific and Technical Libraries. 2018;(4):60-71. (In Russ.) https://doi.org/10.33186/1027-3689-2018-4-60-71

Views: 561


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1027-3689 (Print)
ISSN 2686-8601 (Online)